Bijna elke steen heeft een roestbruine schil, een verwerkingslaag.
Bij het vormen van het beeld wordt deze laag verwijderd met een brick hammer of een tandhamer.
Door steeds stukken van de steen te slaan met o.a. een brick hammer; een vuisthamer en hardstalen beitels vormt zich het beeld.
Voorbeelden van ander benodigd gereedschap zijn: vijlen, raspen, bouchardhamers, handzagen, tandhamers, steenboren, polijstmiddelen, wax.
Als ik aan een ruwe steen begin, weet ik niet vooraf met welk resultaat ik eindig.
Zou ik dat al wél weten, dan is het vormgeven van de steen geen avontuur meer.
Dan word ik niet verrast door wat ik gaandeweg het houwen tegenkom.
Eerlijk gezegd vind ik er in dat geval niet veel aan.
Ik heb aan de beelden een naam gegeven.
Misschien had ik dat beter niet gedaan.
Een naam hindert wellicht de fantasie van de kijker.
Als ik regelmatig naar een beeld kijk of er rondom loop, dan zie ik er méér in dan de naam suggereert, wat dan een verrassing is.
Eén beeld is méér dan 1.
Het neemt gemiddeld 150 man-uur in beslag voordat een beeld af is.
Ik heb een voorkeur voor vloeiende lijnen in de steen.
Voor harmonie in de steen.
Ga ook graag dóór de steen heen.
‘k Blijf niet altijd aan de oppervlakte van de steen.
Op die manier denk ik de steen tot zijn recht te laten komen.
Ik haal – zogezegd – uit de steen wat erin zit.
Gedurende het houwen zijn er ook teleurstellingen en gaat het wel eens mis.
Dat is flink balen.
Teleurstelling moet dan overwonnen worden en met wat verkeerd is gegaan moet dan tóch rekening gehouden worden.